دریافت کد ساعت
زمستان 1388 - دکترمحمدحسین احمدزاده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، عبادت پیشه پاکیزه را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: جمعه 103 فروردین 10
 
 
 
 
سفیدشدن مو
 
 

 

 

 

شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که هر روز دقایقی را صرف بررسی موهایشان در جلوی آینه می‌کنند و نسبت به کمی، زیادی، چربی، خشکی یا رنگ آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. اگر این‌طور باشد، به احتمال زیاد با دیدن اولین موی سفید نگران و ناراحت نخواهید شد و حتی با لبخندی آن را زیرورو و سپس رها می‌کنید. در واقع نگرانی‌ها زمانی آغاز می‌شود که حس می‌کنید روزبه‌روز به تعداد این موهای سفید افزوده می‌شود. آنجاست که کم‌کم به فکر راه چاره می‌افتید و سعی می‌کنید دلیلی برای این تغییرات بیابید. فکر می‌کنید که شامپو یا رنگ مو یا سایر مواد شیمیایی علت آن بوده است و یا اینکه سخنان بزرگ‌ترهای مو سفید را به خاطر می‌آورید که از دست بچه یا بچه‌هایشان نالیده و می‌‌گویند آنقدر عذابم داده‌اند که تمام موهایم سفید شده (جالب است بدانید که شکوه و شکایت والدین از فرزندان به علت سفید کردن موی آنها! فقط به کشور ما خلاصه نمی‌شود و تصور بسیاری از پدرومادرهای دنیا اینچنین است.) و شاید هم این جمله معروف بزرگ‌ترها را به خاطر آورید که:
راستی اگر موها در آسیاب سفید نمی‌شوند پس چه اتفاقی برایشان می‌افتد که این‌گونه می‌شوند؟
رنگ موی شما علاوه بر زیبائی‌،محافظ و نگهبان موی سرتان در مقابل اشعه ماوراء بنفش است. در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول‌هایی به‌نام ملانوسیت قرار دارند که دائما ترکیبی با نام ملانین را تولید می‌کنند و همین ملانین است که رنگ موهای شما را ایجاد می‌کند.
سلول‌های رنگدانه‌ای مو برای ساختن ملانین به آنزیم‌هایی نیاز دارند و بر اساس تفاوت آنزیم‌های شرکت‌کننده دو نوع خاص از ملانین را تولید می‌کنند:
یوملانین که مسئول رنگ قهوه‌ای روشن تا سیاه‌تیره است.
فائوملانین که مسئول رنگ زرد بلوند تا قرمز تیره است.
اما سفید شدن مو، هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن یا به عبارتی تیره و روشن بودن موهای ما ندارد. این اتفاق برای همه می‌افتد اما طبیعی است که حضور موهای سفید در میان موهای مشکی و به اصطلاح پرکلاغی زودتر از موهای روشن مشخص می‌شود و متاسفانه‌ سن و سال را بر ملا می‌کند! سفید شدن مو در مردان در حدود 30سالگی و در زنان در 35 سالگی رخ می‌دهد(البته همان‌طور که می‌دانید سن خانم‌ها هرگز از 30 سال بالاتر نمی‌رود و به همین دلیل است معمولا در خانم‌ها موی سفید نمی‌بینیم و اصلا این ربطی به رنگ موهای مدل‌به‌مدل موجود در بازار ندارد!
وقتی که ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یک تارمو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر 10 سال 10تا 20درصد از ظرفیت تولید رنگ خود را از دست می‌دهد. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست اما می‌دانیم که در نخستین مراحل خاکستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد اما غیرفعال است. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا موها تک‌تک سفید می‌شوند؟ این به این خاطر است که بدن ما هیچ منبع ذخیره خاصی برای ملانین ندارد و هر تارمو به تنهائی و از طریق ملانین خاص خود رنگی می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که یک فشار عصبی شدید یا هول و هراسی ناگهانی باعث یک شبه سفید شدن موها می‌شود.اما این فکر هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

چرا امکان ندارد که موها یک شبه سفید شوند؟
سفید شدن مو از ریشه آن آغاز می‌شود. در پوست‌سر هر فرد به‌طور معمول 100تا 150 هزار تار مو وجود دارد. دوره حیات هر تار مو به‌طور نسبی بین 2 تا 6 سال است. هر تار مو از داخل به قسمتی کیف مانند چسبیده است که روزانه 35صدم میلی‌متر از آن کیسه کیفی شکل بیرون می‌آید. بنابراین روند رشد مو،‌هفته‌ها طول می‌کشد و امکان ندارد با یک شب خوابیدن سفید شود. آنچه باعث این تصور غلط می‌شود ریزش ناگهانی مو در اثر فشارعصبی است. در واقع وقتی که در اثر فشارعصبی تعداد زیادی از موهای سیاه می‌ریزند، فضای مناسب را به موهای سفید از قبل به وجود آمده می‌دهند تا خود را نشان دهند.
سفید شدن زودهنگام
همان‌طور که می‌دانید سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه‌های بالا رفتن سن است اما همیشه سفید شدن به علت کهولت نیست. در تعریف اگر موی انسان سفیدپوست زودتر از 20سالگی و سیاه‌پوست زودتر از 30سالگی سفید شود به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند.
سفیدی زودهنگام موی‌سر ممکن است به علت ژنی باشد که از والدین‌مان به ارث برده‌ایم اما علل قابل درمانی نیز برای آن وجود دارد. مثلا کمبود ویتامین B12 و دیگر موادغذایی، ‌بیماری تیروئید، رژیم‌های سخت و طولانی، کم‌خونی و سیگار کشیدن (سرعت سفید شدن مو در سیگاری‌ها 4برابر افراد غیرسیگاری‌ است.)
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که در نژاد هند و اروپائی‌ در مقایسه با آسیایی‌ها موها زودتر سفید می‌شود.

نکاتی در مورد سفید شدن موها
1. موی بدن و صورت هم مثل موی‌سر خاکستری می‌شود اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی‌سر به وجود می‌آید.
2. سفید شدن موی‌سر معمولا از شقیقه‌ها آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی‌سر می‌رسد.
3. بعضی‌ها تصور می‌کنند که کندن موی سفید باعث زیاد شدن آنها می‌شود. این تصور صحیح نیست، با کندن موی سفید همان یک تار مو مجدداٌ سفید رشد خواهد کرد.
4. موهای سفید معمولا چربی کمتری دارند بنابراین زبرتر و خشک‌تر از موهای دیگر به نظر می‌رسند.
5. زنانی که پیش از 40سالگی موهای سفید بسیار زیادی دارند،‌تراکم استخوانی کمتری نسبت به افرادی که موهایشان با سرعت معمول سفید می‌شود، دارند.

چاره کار
تاکنون داروئی که به‌عنوان پیشگیری قطعی و درمان سفیدی مو در جهان مطرح شده باشد ساخته نشده است اما دانشمندان بسیار امیدوارند که در سال‌های آتی در اثر دستکاری‌های ژنتیکی و یا استفاده از داروهائی که بر کورتکس مو اثر می‌گذارند داروهای موِثری را کشف و عرضه نمایند.
مراقبت‌هائی همچون تغذیه صحیح،‌شست‌وشوی منظم و ماساژ سر و پرهیز از خاراندن پوست سر با ناخن و خشک کردن کامل موها پس از شست‌وشو راه‌های خوبی برای حفظ سلامت مو هستند.
برای جبران فقر غذائی پیازمو، استفاده از میوه و غذاهائی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین گروهB هستند نظیر تخم‌مرغ و سبزیجات توصیه می‌گردد. به گزارش ایسنا، مرکز بهداشت استان مرکزی اعلام کرد: خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از پودر سبوس برنج که با کمی شکر یا نبات سائیده و مخلوط شده و یا خوردن یک لیوان از جوشانده سبوس گندم‌، جو و برنج در پیشگیری از سفیدی مو و به تاخیر انداختن آن موِثر است.
به گفته دانشمندان خوردن مس علاوه بر اینکه به رشد و نیرومند کردن موهای بدن کمک می‌کند می‌تواند از سفید شدن موی‌سر هم پیشگیری کند. اما مشکل این است که نمی‌توان مس را در دهان گذاشت و جوید! پس باید تا می‌توانید از خوراکی‌هائی که سرشار از مس هستند استفاده کنید. از جمله این خوراکی‌ها نخودفرنگی، قارچ، سیب‌زمینی، لوبیا، عدس، گوجه‌فرنگی، موز، آلو و سویا را می‌توان نام برد. بعضی از متخصصین تغذیه، مصرف با پوست میوه‌هائی چون سیب،‌گلابی و هلو را توصیه می‌کنند چرا که این مواد دارای منگنز، روی، تیتانیوم،‌آهن و مس هستند و می‌توانند از سفیدی مو پیشگیری کنند.

 

 

http://go2.wordpress.com/?id=725X1342&site=yyyw.wordpress.com&url=http%3A%2F%2Fwww.ariadic.com%2F



  • کلمات کلیدی : سفیدشدن موی سر
  •  نوشته شده توسط دکترمحمدحسین احمدزاده در یکشنبه 88/12/16 و ساعت 7:35 عصر | نظرات دیگران()
    <      1   2   3   4   5   >>   >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ابولای کشنده
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا

    Google

    در این وبلاگ
    در کل اینترنت
    کد جستجوگر گوگل
    دریافت کد
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools