دریافت کد ساعت
بهار 1389 - دکترمحمدحسین احمدزاده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: پنج شنبه 103 فروردین 9

 شامپوی خوب و مناسب(قسمت دوم) 

 

شامپوهای ویتامینه، حالت‌دهنده و گیاهی می‌توانند موجب درمان آسیب‌های مو شوند؟تنها راه رهایی از موهای آسیب‌دیده کوتاه کردن آنها است نه شستشوی آن. باید منتظر ماند تا موی سالم جایگزین شود. اضافه کردن انواع عصاره نباتات و… به حالت‌دهنده‌ها مانند سایر روغن‌ها یا پروتئین‌ها عمل می‌کنند. پروتئین‌ها به مو و سطح آسیب دیده می‌چسبد و کوتیکول را پر می‌کند. جالب است بدانید همه حالت‌دهنده‌ها یکسان‌اند و تنها در جایی که موها به آن احتیاج دارد، جذب می‌شوند و بقیه آبکشی می‌شود. آب همیشه اولین ماده‌ای است که روی برچسب‌های این مواد می‌نشیند چون پایه همه مواد دیگر است. مواد جاذب رطوبت‌ و گلیسیرین با جذب آب از هوا مو را نرم و براق می‌کند. پروتئین‌ها نیز موقتا ترک‌ها را به هم می‌چسباند و سطح نابرابر مو را صاف می‌کند تا آسیب جدی نبیند. در مورد بعضی ترکیبات گیاهی و تخم‌مرغ و حنا و… با اینکه گفته می‌شود خاصیت طراوت‌افزایی و جوانی دارد اما گواه علمی ‌برای چنین ادعایی موجود نیست.

شامپوهایی که حاوی نرم‌کننده هستند، واقعا مؤثرند؟اگر موی شما به نرم‌کننده نیاز دارد، به جای استفاده از این‌گونه شامپوها، بعد از شامپو زدن از یک نرم‌کننده استفاده کنید چون مشکل است که یک شامپو این دو عمل را با هم انجام دهد و از یک سو موها را تمیز کند و در همان حالت یک لایه نازک نرم‌کننده روی موها قرار دهد. با این کار در عین حال لایه‌ای از ذرات روی موها در اثر مواد نرم‌کننده در آن شامپو باقی می‌ماند که این ذرات، خود می‌توانند باعث تجمع چربی شوند. بهترین کار این است که مویتان را شامپو کنید و سپس بعد از آبکشی از یک نرم‌کننده استفاده کنید. این ترکیبات وقتی به دنبال شامپو مصرف شوند، روی تار مو پوشش نامریی و ظریفی به جا می‌گذارند که کوتیکول به هم خورده را صاف می‌کند و ممکن است حتی جاهایی از کوتیکول مو را که کنده شده است، پر کند. با این کار، مو کمتر مستعد گره خوردن شده و به راحتی شانه می‌شود و به درخشندگی و توان آن افزوده می‌شود. حالت‌دهنده‌ها اکثرا فوری عمل می‌کنند و فقط برای یک دقیقه روی مو مانده و سپس آبکشی می‌شوند. این ترکیبات تقریبا برای اکثر مردم رضایت‌بخش هستند اما برای موهای آسیب‌دیده باید از حالت‌دهنده‌های سنگین‌تر استفاده کرد (که باید قبل از آبکشی به مدت 10دقیقه یا بیشتر روی سر بماند) اما نباید به ادعاهای گوناگون تبلیغاتی توجه نکنید. این نکته را به یاد داشته باشید که ساقه موها بافت مرده‌اند و نمی‌توان آنها را تغذیه کرد و یا آسیب‌ها را به‌طور دایم تغییر داد.

چطور شامپو بزنیم؟

شامپو زدن صحیح موها شامل مراحل زیر است:

گره‌گشایی‌ ‌از مو:موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچ‌گونه گره‌ای روی آن نمانده باشد. حواستان باشد که هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می‌کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.

آب‌کشی اولیه با آب ولرم:در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمه‌گرم آبکشی کنید. به این مرحله، آبکشی اولیه و یا پیش از شستشو گفته می‌شود که برای زدودن گرد و غبار و به طور کلی آلودگی‌های قابل حل در آب انجام می‌شود. هرگز از آب داغ استفاده نکنید، چون موجب تردی و شکنندگی مویتان خواهد شد.

پخش کردن شامپو در کف دست:مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دست‌های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست‌هایتان پخش شود. در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود. مقدار شامپو باید به‌ اندازه‌ای باشد که کف آن تمام موهای شما را بپوشاند.

ماساژ دادن شامپو روی پوست‌سر با نوک انگشتان:شامپو را روی همه جای سر پخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامی‌ شامپو را روی پوست‌سر و موهایتان ماساژ دهید. دقت کنید که از ناخن‌ها استفاده نکنید و برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی‌و به صورت دایره‌ای انجام دهید.

آب‌کشی نهایی:در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو از لابه‌لای موی شما زدوده شود. باز هم تاکید می‌شود مو در حالت خیس نسبت به اصطکاک خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید. همیشه در هنگام شامپو کردن موها این پنج مرحله فوق را به یاد بیاورید تا تکرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.



 نوشته شده توسط دکترمحمدحسین احمدزاده در دوشنبه 89/3/17 و ساعت 1:22 عصر | نظرات دیگران()
   1   2   3   4   5      >
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ابولای کشنده
[عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
کد جستجوگر گوگل
دریافت کد
« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools