دریافت کد ساعت
آسان - دکترمحمدحسین احمدزاده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده را حیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: جمعه 103 فروردین 10

َ

این روزها در سراسر جهان سخن از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی می باشد و ترس و اضطراب ناشی از آن مردم همه کشورها را نگران کرده است در کشورهای اسلامی نیز مساله انجام حج و عمره و ارتباط آن با پیشگیری یا ابتلا به این بیماری از جمله مسَایل مهم در این زمینه می باشد ولی تا چه حد در باره این بیماری آگاهی داریم و چه کارهایی در این زمینه باید انجام دهیم؟

آنفلوانزای خوکی در اصل یک بیماری تنفسی خوک‌ها است که توسط ویروس آنفلوانزای نوع H1N1 ایجاد می شود .این نوع آنفلوآنزا معمولا در  خوک‌ها بروز می کند . ویروس‌های آنفولانزای خوکی حد بالایی از آلودگی و بیماری را سبب می شوند البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوک ها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد . 

 ویروس‌های مهاجم آنفلوانزای خوکی می تواند در  سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات گردد اما بیشترین شیوع آ ن درفصل زمستان و بهار اتفاق می افتند و می تواند در طول سال ادامه داشته باشد .
ویروس‌های انفولانزای خوکی میزبان اصلی شان خوک است اما می توانند مرغ ها و  انسانها را آلوده کنند در مواردی هم انتقال از انسان به انسان گزارش شده است . ویروس‌های آنفولانزای خوکی دائماً تغییر شکل می دهند. البته خوک‌ها به وسیله آنفلوانزای مرغی هم می توانند آلوده شوند گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست در گذشته  گزارشاتی از احتمال آلودگی انسان به ویروس آنفلوانزا خوکی طی دو سال منتشر شد اما پس از آن آلودگی انسان به انسان  آنفلوآنزای خوکی نیز گزارش‌ شد.

نشانه‌های قابل‌انتظار آنفولانزای خوک در اسنانها  مانند نشانه‌های آنفلوانزای فصلی انسان است.  تب  بی حالی ، بی اشتهایی و سرفه کردن . همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزای خوکی دچار آبریزش از بینی می گردند  . در مواردی نیز گلودرد، تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .

ویروس‌های آنفلوانزای خوکی می تواند به طور مستقیم از خوک‌ها به انسانها سرایت کند . آلودگی انسان با ویروس‌های انفلوانزای خوک‌ها در هنگامی که انسانها در کنار خوکها قرار می گیرند اتفاق می افتد  از قبیل کار در انبارهای خوکها و در  کشتارگاه دام ها و یا مراکز نگهداری و پرورش خوک ها . همچنین انتقال انسان  به انسان آنفولانزای خوک می تواند اتفاق بیفتد . این به همان طریق انفلوانزای فصلی انسانها اتفاق می افتد . و انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو  و به وسیله سرفه کردن یا عطسه انسانها ی آلوده با ویروس آنفلوانزا اتفاق می افتد . مردم با دست زدن به چیزهایی که  با ویروس‌های انفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممکن است آلوده بشوند . 
برای تشخیص دادن امکان ابتلا به آنفولانزای خوکی  ، عموماً به نمونه تنفسی نیاز می باشد نمونه ها در 3 تا 5 روز اول بیماری باید جمع گردد با این وجود، تعدای از اشخاص آلوده ، مخصوصاً بچه‌ها، ویروس را برای مدت 10  روز و یا بیشتر ممکن است انتقال دهند .برای شناسایی یک فرد به عنوان یک نمونه تایید شده آنفلوانزای خوکی  باید یک نمونه از ویروس به مرکز کنترل بیماریها در مراکز بهداشت استانه یا شهرستان فرستاده شود تا آزمایشگاه این مراکز با انجام  آزمایش مورد را تایید نمایند .

در حال حاضر داروهای ضد ویروس مورد نیاز در کلیه مناطق کشور موجود می باشد و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور نیز آمادگی لازم را جهت درمان و پیشگیری از شیوع بیماری دارند در استان فارس نیز تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شده و عموم مردم می توانند جهت هرگونه اطلاع و انجام مشاوره و راهنماییهای لازم با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس بگیرند ضمنا بیمارستان علی اصغر(ع) در شهرستان شیراز جهت درمان بیماران احتمالی آماده شده است. رعایت بهداشت فردی در مواجهه با افراد مشکوک تاثیر به سزایی در کنترل و پیشگیری از بیماری دارد.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط دکترمحمدحسین احمدزاده در دوشنبه 88/6/23 و ساعت 4:0 عصر | نظرات دیگران()
       1   2   3   4   5      >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ابولای کشنده
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا

    Google

    در این وبلاگ
    در کل اینترنت
    کد جستجوگر گوگل
    دریافت کد
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools